-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10420 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:3

در كتاب تاريخ طبري آمده كه :. چراراويان اسلام و مسلمان كلمهء مرتّد را به هر دو دسته اطلاق كرده اند؟ آيا از نظر فقهي امروزه هم اين دو دسته مرتّدهستند؟

از روايات استفاده مي شود كسي كه است , مجازات سختي دارد. پردات زكات اهميت ويژه اي دارد كه اگر كسي آن را پرداخت نكند, نمازش قبول نيست و تا حدّ كفر و ارتداد پيش مي رود. چند نمونه ازروايات را ذكر مي كنيم :

امام صادق 7از پدرانش نقل مي كند كه رسول الله 6به علي 7وصيت كرد و فرمود:

مالش را نپردازد, نه مؤمن است و نه مسلمان .

باز امام صادق 7فرمود:

كم ترين آن را ـ پرداخت نكند (به او مي گويند) مي خواهي يهودي بمير يا نصراني (يعني مسلمان نمي ميري .>

در روايات ديگر فرمود: .

از مجموعه روايات استفاده مي شود كه نپرداختن زكات يا انكار آن باعث ارتداد و كفر مي شود و از اين جهت كساني كه نماز مي خواندند, ولي زكات را منكر مي شدند يا پرداخت مي كردند, دستور حمله و جنگ با آنان صادرمي شد و آنان را مسلمان نمي دانستند. لذا آنان را مي ناميدند و جنگ با آنان را واجب مي شمردند.

بعد از فوت رسول الله 7بعضي از طوائف مرتد شدند و بعضي مسلمان بودند و نماز مي خواندند, اما چون ابوبكررا به عنوان حاكم اسلامي قبول نداشتند, زكات به او پرداخت نمي كردند. لذا ابوبكر لشكرهايي به سوي آن ها فرستادتا آن ها را مطيع خود كند.(1) چه بسا افراد بي گناهي نيز در اين جنگ ها كشته شدند. امروزه هم اگر كسي از اسلام برگردد يا عقيده داشته باشد زكات از برنامه هاي اسلام نيست , كافر مي شود, چون زكات از ضروريات دين است واگر كسي منكر آن شود و انكار او به انكار خدا و رسول منجر شود, از جرگهء اسلام خارج مي شود.

(پـاورقي 1.تاريخ ابن ابن خلدون , ج 2 ص 49به بعد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.